Till senaste kommentaren

Varför går det inte att byta betalkort i appen?

Ibland uppstår tekniska kommunikationsfel mellan våra kunders banker och vår betalleverantör, som vi tyvärr inte kan göra någonting åt. Dessa fel fixas dock som tur är ofta snabbt av betalleverantören, innan vår kundtjänst ens har behövt göra en intern felanmälan.

Vi ser också att de mindre nischbankerna oftare har tekniska problem än de större bankerna. Speciellt när det gäller bankID-verifieringen.


”Transaction has high risk" och "Authentication Failed" är typiska felmeddelanden då försök till registrering nekas hos banken.
Får du som kund inte ens upp bankID-verifieringen när du försöker lägga till kortet kan du prova att välja "BankID på annan enhet" och sedan öppna BankID-appen manuellt. 
Om ditt betalkort är nekat av bank kan vi inte åtgärda detta från vårt håll.
Är du osäker på detta så rekommenderar vi att du kontaktar din banks kundtjänst för vidare bekräftelse.

Detta kan du själv göra:
  • Kontrollera att du har senaste versionen av appen. Detta ser du längst ner under appens inställningar, och du uppdaterar enkelt via antingen Google play eller Appstore.
  • Kontrollera att kortet är öppet för internetköp. Tänk på att vissa banker har tidsbegränsat hur länge kortet är öppet för internetköp!
  • Testa med ett annat betalkort.
  • Testa med ett betalkort från en annan bank.
  • Testa nästa dag (om felet just är tillfälligt kommunikationsfel mellan bank och betalleverantör)
  • Alternativt använd SMS-parkering: Hur startar/avslutar jag en parkering via sms? ,eller betalautomat om inget av ovan är ett alternativ som fungerar.


Observera att vi ej längre accepterar Maestro-kort som betalmedel, enligt säkerhetsnivåer fastställda av betaltjänstlagen. Vilka kort är det som gäller?


Parkering Göteborg

Kommentarer

  • Hej, jag har fått ett nytt mastercard. Det gamla fungerade inte idag.
    Hur gör jag för att uppdatera?
    Mvh
    Yvonne Träen
    Yvonne Träen
  • Hej Yvonne

    Innan du lägger till ditt betalkort i appen måste du försäkra dig om att kortet är aktivt. Aktivera ditt kort genom att göra ett köp i en butik eller via din internetbank. Kortet måste också vara öppet för internetköp för att du ska kunna registrera det i appen. Öppna möjligheten för internetköp via din internetbank.
    För att sedan lägga till betalkortet i appen, klicka på "Inställningar," välj "Betalkort" och sedan "Nytt betalkort." Följ sedan instruktionerna i appen.

    När du sedan startar en parkering behöver du, efter att ha valt platskod och fordon, välja betalningsmetod genom att trycka på "Betalmedel" och aktivt välja det kort du har lagt in. Kortet kommer därefter automatiskt vara förvalt nästa gång du startar en parkering.

    Önskar dig en fin dag.


    Karina Kundtjänstrepresentant

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.