Kom igång med Tillståndspott!
Steg 1: Logga in på Företagsportalen
1. Gå till Företagsportalen.
2. Logga in med BankID.
3. Om ni inte redan har ett konto, skapa ett nytt via portalen.
Steg 2: Tillgängliga tillstånd
För att kunna dela ut tillståndspott till användare så måste ni först ha tillgängliga tillstånd att dela ut som kan kopplas till tillståndspotten.
Anställda som ska kunna dela på tillstånd i appen behöver läggas till som användare i Företagsportalen:
1. Gå till “Användare” i menyn.
2. Klicka på “Lägg till användare”.
3. Fyll i personnummer och e-postadress.
När användaren har lagts till skickas ett e-postmeddelande med instruktioner för att godkänna villkoren för Parkering Göteborgs företagstjänster. Dessa måste godkännas innan tjänsten kan användas i appen.
1. Gå till “Tjänster” i menyn.
2. Klicka på “Aktivera” under Tillståndspott.
3. Ladda om sidan i webbläsaren (F5 tangenten).
Steg 5: Skapa en Tillståndspott
1. Gå till “Tillståndspott” i menyn.
2. Klicka på “Skapa tillståndspott”.
3. Fyll i:
Vad händer sen?
💡 Tips!
Påminn gärna era anställda att man behöver både starta och avsluta sin parkering med tillståndspott. Om ni har valt en tidsbegränsning i potten kommer parkeringen att avslutas automatiskt när tiden har löpt ut, men det går lika bra att manuellt avsluta den i förtid om man lämnar parkeringsplatsen tidigare.
Mer information finns på parkeringgoteborg.se – Tillståndspott
1. Gå till Företagsportalen.
2. Logga in med BankID.
3. Om ni inte redan har ett konto, skapa ett nytt via portalen.
Steg 2: Tillgängliga tillstånd
För att kunna dela ut tillståndspott till användare så måste ni först ha tillgängliga tillstånd att dela ut som kan kopplas till tillståndspotten.
- Om ni har tillstånd som är upptagna (utdelade) så kan ni dra tillbaka för att då frigöra dem för tillståndspotten.
- Har ni inga tillstånd så behöver ni ansöka om parkeringstillstånd i Företagsportalen samt tacka ja när ni får ett erbjudande.
Anställda som ska kunna dela på tillstånd i appen behöver läggas till som användare i Företagsportalen:
1. Gå till “Användare” i menyn.
2. Klicka på “Lägg till användare”.
3. Fyll i personnummer och e-postadress.
När användaren har lagts till skickas ett e-postmeddelande med instruktioner för att godkänna villkoren för Parkering Göteborgs företagstjänster. Dessa måste godkännas innan tjänsten kan användas i appen.
- Användaren loggar in med sitt befintliga konto, även om det är registrerat med en privat e-postadress.
- För att bli användare krävs svenskt personnummer, folkbokföring i Sverige och BankID.
1. Gå till “Tjänster” i menyn.
2. Klicka på “Aktivera” under Tillståndspott.
3. Ladda om sidan i webbläsaren (F5 tangenten).
Steg 5: Skapa en Tillståndspott
1. Gå till “Tillståndspott” i menyn.
2. Klicka på “Skapa tillståndspott”.
3. Fyll i:
- Namn på potten, exempelvis “Säljteamet”.
- Välj ett befintligt parkeringstillstånd och hur många som ska ingå.
- Sätt en tidsbegränsning om det behövs.
Vad händer sen?
- Användarna får tillgång till tillståndet i appen.
- De går till fliken “Tjänster”, väljer aktuellt tillstånd via tillståndspotten, anger registreringsnummer och startar parkeringen.
- Det kan vara nödvändigt att användaren loggar ut och in i appen första gången för att uppdatera tjänsten.
💡 Tips!
Påminn gärna era anställda att man behöver både starta och avsluta sin parkering med tillståndspott. Om ni har valt en tidsbegränsning i potten kommer parkeringen att avslutas automatiskt när tiden har löpt ut, men det går lika bra att manuellt avsluta den i förtid om man lämnar parkeringsplatsen tidigare.
Mer information finns på parkeringgoteborg.se – Tillståndspott
Följ inlägget
0
följare
Borttagen kommentar